Løypemelding februar 2020 - Pangstart på året, medieomtale, nyansettelse og kake til kunde nr 100!
Skrevet av Brynjar Ellingsen
|
18. Feb 2020 11:00
På grunn av årsoppgjør og slikt sies det at januar er en rolig måned i finans. Det er bare tull, i hvert fall sett med Fixrate-briller. En rekke nye kunder har kommet i gang, Finansavisen har skrevet om oss, vi har fått kunde nr 100 og vi ser etter nye folk.
For å gi travle lesere rask info oppsummerer vi allerede her:
- Ca 2 milliarder har blitt plassert gjennom plattformen i årets to første måneder
- Jernbanepersonalets forsikring gjensidig ble kunde nr 100 - i forrige løypemelding lokket vi med kake til kunde nr 100, og vi besøkte økonomisjef Lisbeth Marie Uvaag for en uhøytidelig overlevering av kaken.
- Vi ser etter head of sales i Oslo - tips oss gjerne om trivelige folk som kan hjelpe oss videre!
- Vår vekst i 2019 gikk ikke upåaktet hen - Finansavisen skrev artikkel om veksten 22.01.2020.
- Nye produkter lanseres - FRN 24 og FRN 36
Jernbanepersonalets forsikring gjensidig ble kunde nr 100
Vi har oppdaget at forsikringsselskaper er høyaktuelle brukere av Fixrate. Forsikringsselskapene forvalter store verdier, og er selvsagt ivrige etter å optimalisere forvaltningen. Vi fikk et innblikk i denne verdenen da vi besøkte økonomisjef Lisbeth Marie Uvaag i Jernbanepersonalets forsikring gjensidig. Les innlegget her.
Hjelp! Vi trenger head of sales i Oslo!
Vi ønsker større tilstedeværelse i Oslo, så om du kjenner noen som kunne passe godt inn setter vi pris på tips! En nærmere beskrivelse av stillingen finner du her.
Finansavisen skrev om vekst
Det er tydelig at vekst er en god ting for medieomtale. I hvert fall funket det overfor Finansavisen, som skrev en fin artikkel 22.01.2020. Du kan lese artikkelen her.
Nye produkter på tur
Etter samtale med kunder, altså banker og innskytere, har vi funnet ut at det kan være smart å lansere produkter som kan erstatte bankobligasjoner (FRN). Vi har derfor stablet opp to nye produkter, FRN24 og FRN36. Disse er inspirert av såkalte floatere, og skiller seg noe fra eksisterende nibor- produkter på markedsplassen.
Forskjellen er at bindingstiden er fastsatt, renten defineres ved NIBOR3M + margin. Marginen er låst i bindingstiden. Altså er produktet godt egnet for kunder som har lang horisont, og som ønsker å låse marginnivået.
For bankene er dette fine produkter fordi:
- Bankene får lange bindinger, noe som gir stabilitet
- I motsetning til obligasjoner gir innskudd innskuddsdekning
- Å legge ut et tilbud på markedsplassen tar ca 1 minutt. Det tar lengre tid å utstede en obligasjon.
For innskyterne er dette fine produkter fordi:
- Man får lang binding og sikret margin, eneste som påvirker pris er NIBOR3M
- Sammenlignet med obligasjoner regnskapsføres innskuddsproduktene til pålydende. Kanskje spesielt forlokkende for mange forvaltere (pensjonskasser, forsikringsselskap etc.).