Julehilsen fra Fixrate - "Everybody has a plan - until they get punched in the face"
Skrevet av Brynjar Ellingsen
16. Dec 2020 09:37
Mike Tyson oppsummerer det hele godt, når han sier at alle har en plan frem til de får seg en på tygga. Nå har de fleste av oss unnsluppet pandemiens svingslag, men de indirekte følgende fører til at de fleste likevel kjenner smerte i kjevebeinet. For Fixrate har denne smerten handlet om trege beslutningsprosesser på hjemmekontorene, men jammen har vi også hatt noen lyspunkter i løpet av året!
Adventstida er jo travel, og kanskje spesielt i år hvor man i tillegg til alt julestyret skal pakke flyttelasset som om få timer skal sendes til Bø i Vesterålen. Så, for å være litt effektive - vi avslører overskriftene allerede nå:
- Grei vekst, til tross for pandemien (men den irriterer oss likevel)
- Ny tjeneste gir innskytere mulighet til å henvende seg direkte til bankene
- Hvordan blir 2021 - en titt i glasskula
- Caser - gikk du glipp av disse?
Grei vekst - kundene trosser pandemien (men den irriterer oss likevel)
Det ble et år hvor hjemmekontoret virkelig fikk sin renessanse, hvor man plutselig savnet køer og hvor man fikk kjenne at 2-3000 kr pr måned for en barnehageplass er kjempebillig. For Fixrate har pandemien medført tyngre vekst - fra mars til juni var hele landet i pausemodus, og en del profesjonelle forvaltere der ute trakk ut penger fra bankene for å dekke uttak samt omdisponere midler. Ca 2 milliarder ble trukket ut, og vi fikk oppleve negativ vekst for første gang. Fra i sommer og frem til i dag har det tapte blitt dekket inn og vel så det.
Vi kan også legge til at prosessene i bankene har strukket ut - i mars/april ble alt fokus flyttet internt, og prosesser utsatt. I samme periode spreadet seniormarkedet ut, og bankene opplevde kredittørke i verdipapirmarkedet. Flere banker måtte hente penger til ågerrente, vi så 200-300 basispunkter i påslag på NIBOR3M. I samme periode var det mulig å hente innskudd via Fixrate på ca + 60-70 punkter. Over fire år ville en bank da spart ca 9 millioner på 100 mill. ved å hente pengene via Fixrate. Brannforsikring, noen? Noen kjappe punkter:
- Porteføljen har i 2020 vokst med 25% (2,1 milliarder) og har passert 10 mrd i innestående innskudd
- Antall kunder som har prøvd Fixrate har doblet seg fra ca 100 til ca 200 kunder
- Antall banker har økt fra 49 til 57 (hurra, vi er halvveis!)
- Vi har ansatt to nye medarbeidere som vil bidra til flere fornøyde kunder
- Diverse prosjekter og forbedringer har tatt tjenesten flere skritt videre
Så, hvordan blir 2021
Vel ble 2020 et år med mye ustabilitet og utsatt aktivitet. Vi håper og tror 2021 blir annerledes, pandemi eller ikke. Her er noen sentrale stikkord for det kommende året:
- Spesialisering - de største kundene har behov for særskilte tjenester. Det skal de få! Først ut er muligheten til å tilby banker innskudd.
- Databruk og rapportering - vi besitter mye data om markedet både fra bank- og kundesiden. Dette kan brukes i utviklingen av mer personaliserte tjenester
- Kundevekst - svært mange utsatte prosesser trekkes frem fra skuffen, vi forventer mange nye kunder - en rekke møter er allerede i kalenderen
- Bankdeltakelse - Flere banker er i prosess, deriblant banker fra DSS, Eika og SpareBank 1. Vi regner med 12-15 nye banker i 2021
Ny tjeneste lar kundene henvende seg direkte til bankene
Enkelte av kundene som bruker Fixrate har særskilte behov. Disse ønsker skreddersøm, og for å unngå at markedsplassen får for mange valgmuligheter har vi bestemt oss for å snu prosessen, altså at kundene kan gi bankene tilbud. Den nye funksjonaliteten har rot i følgende:
- Kunde ønsker å plassere mer penger enn hva et aktuelt tilbud åpner for
- Kunde har ønske om forfall for fastrenteprodukt på en fast dato (skattepenger etc)
- Kunde ønsker tilbud på produkt som ikke ligger ute på markedsplassen
- Kunde har særskilt mulighet til å være langsiktig, kanskje kan banken betale bedre rente?
Dette er en funksjonalitet som vi i disse dager tester. Vi kommer til å lansere funksjonaliteten i begrenset omfang innledningsvis, men om din bedrift ønsker å snike i køen er det bare å gi beskjed. For bankene er dette interessant av flere årsaker:
- Banken får vite hvem kunden er før avtalen aksepteres
- Banken får indikasjon på hvor langsiktig plasseringen er (for innskudd med rullerende oppsigelse)
- Banken kan innenfor rammer gitt av kunden definere hvilket volum de ønsker å ta imot
Vi kommer til å kjøre webinar om denne funksjonaliteten for bankene før jul.
Caser - gikk du glipp av disse?
Flere av våre gode kunder har stilt opp i caser i år. Disse er noe ulike, men flere ting går igjen. Vi ser at verdiløftet som kundene setter pris på er tredelt. For det første synes kunder det er svært greit å kunne logge inn et sted som gir oversikt over priser. I neste runde liker de enkelheten når de skal plassere penger, og sist men ikke minst verdsettes rapporten som kan hentes ut fra systemet. Her er et knippe case som kan være av interesse:
Sogn og Fjordane Energi setter pris på trygg og enkel tjeneste for bankinnskudd
God rentefangst for Norges Råfisklag
Hero Eiendom: Familieeid selskap ble kunde kr 15 milliard
Tromsø Veg plukker opp millioner gjennom bedre innskuddsrente
Jernbanepersonalets Forsikring Gjensidig ble kunde nr 100 da de plasserte penger i fjorten banker
Da gjenstår det å takke for et annerledes år. De beste ønsker til dere som følger med på våre mer eller mindre kloke påfunn!
God jul!
Hilsen Fixrate-gjengen