Høyeste rente


Siste handel


Innskudd som etterspørres

Fixrate
Kom i gangLogg inn

2023 i glasskula - Portal for partnere, vekst, et større team og nye produkter

Skrevet av Brynjar Ellingsen
|
16. Feb 2023 07:52

Fixrate er et relativt nytt konsept (i hvert fall sammenlignet med banker som jevnt over er 150 år gamle), og vi har tidligere vært flinke til å fortelle om vår reise. Nå arresterer vi oss selv på dette, og erkjenner at vi har vært for slappe med å kommunisere ståa. Vel, her kommer noen ord om gjøren, laden og forventninger til 2023.

Tipsing settes i system

Svært mange av våre kunder har funnet oss etter tips fra andre. Særlig SMB'er synes å tipse hverandre. En rekke kunder har også fått en forsiktig henvendelse fra regnskapsfører, som kanskje har oppdaget at posten "renteinntekter" er kjip sammenlignet med volumet på posten "bankinnskudd". Regnskapsførere og revisorer som kjenner til den enkleste veien til Rom overleverer tydeligvis både kart og kompass til sine kunder. 

For Fixrate er selvsagt dette gull. Vi fyrer derfor opp et prosjekt for å utvikle løsninger som understøtter regnskapsfører/partnere i arbeidet, samt utvikle prosesser som gjør det enkelt for partnere å registrere nye bedrifter i systemet. Dette er en vinn-vinn situasjon, hvor partner ved et enkelt tips kan skape store verdier for kunder som har hatt penger på innskuddskonto med lav rente. Og for ordens skyld, og for å unngå at anti-hvitvaskansvarlig i en bank skal få kaffen og oreokjeksen i halsen, her snakker vi selvsagt om tilrettelegging fra partnerens side, ikke signering på vegne av kunde.

For øvrig setter vi stor pris på at kundene våre tipser andre om tjenesten. Dette er til stor nytte for oss og er også en god bekreftelse. Vi er såpass høye på oss selv, at vi tenker at de som tipser andre om tjenesten er svært fornøyde brukere, eller har hørt fordelaktige ting om tjenesten fra andre de stoler på.

Større team = bedre tjeneste

I takt med at Fixrate har vokst sin kundebase har vi ansatt nye folk. Særlig har vi styrket support. Vi har i dag tre stykker som helt eller delvis har sin oppgave knyttet til å servere gode kundeopplevelser via chat, video og telefon. Vi opplever at kunder generelt er godt fornøyd med god, gammeldags support. Og om noen lurer, så er ikke dette en ren kostnad for oss. Våre ansatte på support har nemlig én jobb - nemlig å gjøre seg selv arbeidsledig. Dystopisk? Nei, det vil alltids være noe å ta tak i. Å gjøre seg selv arbeidsledig innebærer hos oss å tenke kreativt, finne løsninger og sørge for at løsningene blir implementert i digitalt format, slik at kundene ikke trenger support lenger. Kunder som kontakter support lurer på noe, og om vi klarer å utvikle en skikkelig god digital løsning slipper kundene å lure. Da kan de som jobber på support heller bruke kreftene sine til å være proaktive. 

Vi har også styrket tech-teamet. Vi blir stadig oppringt av konsulenter som ønsker å selge oss sine tjenester, men vi tror kvaliteten øker ved å ha all kompetanse in-house. Så kan vi i kortere perioder fylle på med konsulenter om behovet skulle oppstå. På salgssiden har vi også staffet opp, og vi har nå spesialister som jobber mot både banker og innskytere.

Nesten ikke til å unngå vekst

I takt med at ordet sprer seg og markedsføringen surrer og går, vokser vi vår kundebase daglig.  Tjenesten er fremdeles umoden og relativt lite kjent i markedet, men dette endrer seg. Enkelte tror at det er gjort over natta å kommersialisere en tjeneste, men vi kan avkrefte dette. Det tar lang tid å etablere en bedrift, og enda lengre tid tar det dersom tjenesten er ny og ukjent. For egen del er vi fornøyd. Hvem hadde trodd, for 5-6 år siden, at det ville dukke opp en digital tjeneste, med syltynt markedsføringsbudsjett og null etablert tillit i markedet, hvor kunder ville logge inn digitalt, registrere sin virksomhet, og plassere 1-5-10-50 millioner i én eller flere banker? Vi har fått over 700 kunder så langt, men hvor mange vurderer å ta i bruk tjenesten? Vi gleder oss til å ta i mot nye kunder fremover.

Det vil også tilkomme nye banker i 2023. Erfarne lesere vet at eks. Storebrand Bank ASA nettopp har lagt ut sine første annonser. Vi tipper vi ser 5-10 nye banker på plattformen i løpet av året, hvor minst to er av tyngre kaliber hva angår størrelse. Når disse er på plass, begynner vi forresten å nå ganske store deler av bankmarkedet. 

Nye produkter

Det er svært fristende å lire av seg mye og mangt om nye produkter i dette avsnittet. Men som en treåring som har rappet nonstop i kjøkkenskapet setter vi oss bak sofaen, helt stille, med kortene tett til brystet. Men én ting kan vi si - hvis vi lykkes med det vi prøver på, vil vi garantert gjøre svært mange av kundene våre glade. Det finnes nemlig produktområder hvor store aktører har kost seg alene litt for lenge, og hvor det er rom for utfordrere. 

Husk også, at vel er Fixrate en plattform for bankinnskudd, men det bør legges trykk på "plattform" i denne setningen. De som bruker oss for å plassere bedriftens midler, gjør det i stor grad på grunn av enkelhet. Økonomisjefen i en stor bedrift og en som eier et holdingselskap har én ting felles - tid er en knapp faktor. Dersom vi klarer å utvikle relevante tjenester på vår eksisterende plattform, vil vi raskt kunne nå alle kunder som allerede bruker plattformen. Nye produkter på plattformen kan altså gi stor nytte til eksisterende og nye kunder, og selvsagt også for Fixrate som eier av plattformen.

Hva angår nye produkter er vi forresten svært lydhøre for innspill. Send gjerne en e-post eller slå på tråden dersom du har konkrete innspill eller ønsker for hva du ønsker å se rundt neste sving.

Vi gleder oss til 2023, og tror året vil bringe mye moro. Takk for at dere støtter oss!