Få enklere tilgang til bedre betingelser: Tre grunner til at innskytere bør bruke Fixrate
Skrevet av Brynjar Ellingsen
18. Aug 2017 07:00
I innovasjonsteorien er det slik at man må regne med at et fåtall vil bruke en ny tjeneste fra første stund. I vårt tilfelle måtte vi ringe fire telefoner for å få fire møter som igjen gav oss de fire første kundene. Hvorfor sa innskyterne ja til å hjelpe oss i utviklingen av Fixrate?
Innskyterne vi tok kontakt med i første runde driver forvaltning. Disse har en tydelig oppgave med å optimalisere en portefølje innenfor et visst mandat. De vet hva de holder på med og har gjort bankinnskudd en rekke ganger og i forskjellige banker.
I våre første møter med innskyterne gjorde vi oss kjent med hvilke arbeidsoppgaver de står overfor i hverdagen. Hovedoppgaven til en forvalter dreier seg i første omgang om å eie de riktige aksjene til riktig tid. Det å gjøre bankinnskudd er en melk og brød-oppgave. Innskyterne påpeker følgende utfordringer i deres arbeid med bankinnskudd:
- Kontaktfase: Prisene på større bankinnskudd er ikke offentlig tilgjengelig. Altså kan man ikke sjekke pris på nettsidene til den enkelte bank. Dette medfører betydelig tidsbruk knyttet til å kontakte aktuelle banker per telefon. Vi har testet tidsbruk knyttet til å samle inn betingelser - det tar tre døgn å finne pris fra tjue banker.
- Dokumentprosess: Omfattende dokumentprosess gir innskyterne en betydelig hodepine. Lovkrav styrer bankene og innskyterne må derfor fylle ut papirer i søkk og kav. Disse må gjerne skrives ut, signeres, scannes og returneres igjen. Prosessen oppleves som kvasi - digital og ufullstendig fra innskyternes side.
- Rapportering: Innskytere som har penger plassert i fem forskjellige banker må forholde seg til fem rapporteringspunkter. Dette løses ved at innskyteren bruker egne, manuelle systemer for å holde oversikten. Vi har i våre møter møtt innskytere som har "glemt" innskudd i lengre perioder, og flere innrømmer at de har dårlig overordnet kontroll på innskuddene sine.
Overnevnte punkter favner utfordringer innskyterne opplever i deres arbeid med bankinnskudd. For oss handler kunderorientering om å tilrettelegge for bedre prosesser slik at målene nås på en mer effektiv og bedre måte. Det gjør vi ved å etablere Fixrate, og kort oppsummert vil innskyterens hverdag bli som følger:
- Logg inn på market.fixrate.no
- Finn aktuell bank/ banker på markedsplassen
- Send bestilling til flere banker ved ett klikk
- Signer dokumenter (digitalt, én signatur dekker alle valgte banker)
- Få oversikt over bankinnskuddene via rapporteringsmodulen på "min side"
Vi kaller dette enklere tilgang til bedre betingelser, og du får tilgang ved å logge inn på market.fixrate.no.