Høyeste rente


Siste handel


Innskudd som etterspørres

Fixrate

Tjenesten

Ressurser

Kinaputter, nattklubb og trappevask - seriegründeren som bruker Fixrate som base for investeringer

Skrevet av Brynjar Ellingsen
|
02. Aug 2022 12:37

Det tok seks måneder for seriegründer Sven Aars-Rynning å bli trygg på at Fixrate ikke var en tulletjeneste. Nå, ca ett år etter at første innskudd ble gjort, er Aars-Rynning en storfornøyd bruker som har rekruttert fire andre kunder til plattformen.

Erfarne lesere av Fixrates blogg vil nok finne dette innlegget noe annerledes enn tidligere bloggsaker. Men av og til finner vi gull, og da er det vanskelig å spare på bokstavene. Så finn godstolen, og nyt en morsom og forhåpentligvis inspirerende historie om en skikkelig seriegründer som nå driver selskapene Rene Trapper AS og Rene Bygårder AS på Østlandet sammen med sine gode kolleger, og som "på si" er skikkelig fornøyd kunde av Fixrate :)

Gründer i barndommen

Sven Aars-Rynning er en skikkelig seriegründer. Og det hele startet tidlig – allerede som tiåring startet Aars-Rynning gründerreisen.

– Som barn ferierte vi ofte på Kjønnøya i Bamble i Vestfold og Telemark fylke. I skjærgården var det mange som fartet rundt i sommervarmen. Jeg gikk til anskaffelse av en kjølebag, og fikk en avtale med den lokale kjøpmannen. Jeg tok med varer som is og mineralvann ut på øyene, solgte til dobbel pris, og fikk returnere overskytende varer til butikken – det skjedde forresten aldri! Dette var en kjempeordning for min del, og jeg tjente veldig godt på dette, sett fra en tiårings ståsted.

Denne gründerånden skulle være med Aars-Rynning videre i livet. Han kjøpte og solgte alt fra snowboard til båter og holdt på.

– Litt senere i ungdomstida så jeg at det skulle arrangeres Pink Floyd- konsert på Valle Hovin. Jeg tenkte at det måtte være mulig å selge haugevis av baguetter, og fikk med meg en kompis på prosjektet. Vi rigget oss til, og endte opp med å selge 1000 baguetter på to dager. Vi kjøpte opp all pariserloff i byen for å få til dette, og solgte ut absolutt alt. Dette var skikkelig moro, og i ettertid ser jeg at det også var utrolig lærerikt. Vi måtte jo raskt tilpasse oss etterspørselen ved å strømlinjeforme produksjonen for å øke effektiviteten. 

– På et tidspunkt noe senere stakk jeg og en kompis til Sverige for å handle kinaputter. Vi kjøpte 34.000 stk! Jeg solgte alle mine kinaputter til kjenninger, mens kompisen min smalt opp alt han hadde kjøpt selv. Og på videregående skole tok jeg bestilling på snus, og forsynte kameratflokken med snus gjennom skoleårene!

Etter å ha fullført videregående og førstegangstjeneste begynte Aars-Rynning på BI. Det hadde han egentlig ikke tid til.

– Jeg hadde alt for mye å holde på med. På dette tidspunktet ble jeg en dag i uken ansvarlig for driften på en nattklubb. Der booket jeg inn og ga 20-25 unge DJer sin debut, og jeg spilte selv også. Jeg utga faktisk en CD som solgte i hele 1000 eksemplarer. Men skolen ble det så som så med. Jeg hadde ikke tid til å gå på skole, så jeg leste natta før eksamener og bestod faktisk alt med relativt gode karakterer. BI var ikke noe for meg, ettersom jeg liker å jobbe og skape. Etter to år hadde vi bygd opp et svært vellykket konsept, og vi ga oss på topp – timing is everything! Vi knallet til med en avslutningsfest hvor fire hundre gjester kom, og atten DJer spilte både inne og ute. Lyden hørtes over hele Frognerparken, politiet kom tre ganger, og de siste gjestene ble kastet ut kl 05 på natta. Hvis ikke hadde vi stått der og danset enda!

Vel er disse erfaringene temmelig langt unna trappevask og vaktmestertjenester. Men initiativet  og gutsen var der, og de første erfaringene med trappevask var rett rundt hjørnet.

– Min bror Jacob ordnet et intervju for meg som gjaldt en 25% vaktmesterstilling i et borettslag. Han hadde lagt inn et veldig godt ord om meg, og jeg fikk jobben. Jeg fikk vaktmesterlønn samt gratis leie av leilighet som betaling for jobben. Jobben var ganske omfattende, og bestod blant annet av trappevask, bytte av lyspærer og å følge med en sentralfyr i kjelleren. Jeg lærte meg raskt oppgavene, og begynte å effektivisere. Visste du forresten at man raskest går opp en trapp ved å gå to trinn i gangen mens man drar lett i rekkverket? Og at man ikke bør bruke en mopp i 90 graders posisjon, men heller skrå moppen for å redusere friksjon? Vel, slike ting lærte jeg raskt ved å eksperimentere. Effektiviteten ble målt med stoppeklokke, og nye tiltak kom inn. Etter en tid hadde jeg effektivisert tidsbruk på trappevask med 60%, samtlige lyspærer var erstattet med sparepærer med lang holdbarhet, og oljefyren i kjelleren hadde fått automatisk måler. Snømåkingen var ordnet ved at jeg gav vin og sjokolade til et noen karer i et firma som måket i nabolaget. Og for å virkelig frigjøre meg betalte jeg en student for å ta hånd om trappevasken, på min måte, slik at jeg kunne gjøre andre ting. 

Startet firma for trappevask 

Etter å ha effektivisert sin egen jobb konkluderte Aars-Rynning med at han skulle starte firma for trappevask. I dag er slike tjenester utbredt, men for atten år siden var det vanlig at beboerne delte på slike oppgaver. Aars-Rynning hadde en instinktiv tanke om at slike tjenester ville bli populære ettersom folk fikk mer penger, og det fikk han rett i. I dag har vi 67 ansatte totalt fordelt på Rene Trapper AS og Rene Bygårder AS. Begge selskapene har hatt vekst i samtlige driftsår, og hele fem gaselletitler er hanket inn. I dag er Rene Trapper AS største trappevaskfirma i landet.

– Det gjelder å behandle folk bra – både ansatte og kunder. De elleve første kundene i Rene Trapper AS er fortsatt kunder, nå 18 år etter. Hver måned vasker vi 8000 trappeoppganger – vi mottar 4 klager i måneden. Det er én klage per 2000 trappeoppganger som vaskes. Målet er selvsagt null klager, men 1 av 2000 er veldig lavt statistisk. Målet er å ha fornøyde kunder. Vi som er gjør jobben er et team, og forsøker å ha det morsomt underveis. Renholderne bruker metodene jeg lærte meg da jeg var 28 år, altså er effektiviteten implementert i firmaet. Forresten, visste du at våre kjøreruter har flest høyresvinger? Høyresvinger er statistisk mer effektive enn venstresvinger. "The devil is in the details", det snakker vi mye om internt. Vi forsøker også å være effektive innen innkjøp – vi finner gode leverandører og holder oss til dem. Det handler om å finne folkene man liker og som man kan gjøre fornuftig business med, og holde seg til dem.

Underveis har Aars-Rynning investert i flere utleieleiligheter, og startet nylig et selskap innen eiendom. De satser akkurat som de har gjort innen trappevask og vaktmestertjenester. Aars-Rynning sier det handler om å finne effektive prosesser og å bygge tillit hos kundene.

Og tillit får være den røde tråden som drar dette blogginnlegget noe nærmere land. Tillit var viktig for Aars-Rynning da han valgte å bruke Fixrate som en slags hub for sine investeringer.

Tilliten må være på plass

En utfordring som mange oppstartsbedrifter møter på, er å opparbeide tillit i markedet. Det kan godt tenkes at man har et strålende produkt, men det er ikke gitt at kundene løper ned dørene av den grunn. Og, desto viktigere produkt eller tjeneste, desto mer tillit kreves for at kundene skal tørre å agere. I lys av dette kan man argumentere for at Fixrate er et krevende produkt å kommersialisere, ettersom kundene tross alt plasserer store summer via plattformen. 

– Jeg fant Fixrate da jeg googlet "bankinnskudd bedrift", og besøkte nettsiden. Rentene på markedsplassen var attraktive og langt over renten jeg hadde i min hovedbank. Men likevel var det vanskelig å komme i gang – jeg var ikke helt trygg på konseptet. Derfor valgte jeg å avvente.

Fixrate opererer markedsplassen, og er ikke i befatning med pengene som går fra kunde til bank. Likevel var det for Aars-Rynning en utfordring å stole på Fixrate. 

– Jeg var avventende, men fulgte med på nyhetsbrev fra Fixrate. Jeg spurte en bekjent som jobber i bank, og han hadde hørt at tjenesten var veldig bra. Etter en tid tok jeg kontakt med support hos Fixrate for å stille noen spørsmål. Det var såpass stor rentedifferanse for min bedrift at en henvendelse enkelt ville bli veldig lønnsom dersom svarene var gode nok til å ta meg videre mot plassering av penger. 

I samtalen med oss fikk Aars-Rynning svar på spørsmål som var relevante.

– Jeg hadde spørsmål om selskapet, om produktene på markedsplassen og om hvordan tjenesten fungerte. Var Fixrate borti pengene? Hvem er på eiersiden i Fixrate, hvordan var prosessen med å bestille innskuddskonto og så videre. Jeg fikk gode svar, og Fixrate la til rette for at det skulle bli enkelt å ta tjenesten i bruk.

Aars-Rynning bestemte seg for å komme i gang og plasserte penger i ti ulike banker temmelig raskt. I ettertid har han gjort noen flere plasseringer og ett uttak. Alt via plattformen.

– Det var da jeg gjorde bestillingene at jeg virkelig forstod verdien av Fixrate. Jeg har tidligere plassert penger i ulike banker på egen hånd, og det er et mareritt å ringe rundt. Prosessen via plattformen er utrolig mye enklere, og til sammenligning med hva jeg tidligere holdt på med vanvittig effektiv, og det kan jeg like! I ettertid har jeg også skjønt at rapporteringen er viktig. Også den er veldig oversiktlig og god. Jeg får alle innskudd listet opp på én side, så det er enkelt å holde oversikt. Jeg har nok risiko i eiendom og egne bedrifter, og innskuddene via Fixrate er etter min oppfatning det tryggeste av det trygge. Nå er Fixrate være stedet for min cash pool fremover.

Ettersom tjenesten løste Aars-Rynnings behov på en god måte, har han tipset inn fire nye kunder til plattformen.

– Jeg er en type som sier fra når jeg er fornøyd! Og da deler jeg veldig gjerne med andre. I dette tilfellet har jeg bare gode ord å si om tjenesten, og det har jeg virkelig latt andre få høre. Nå vet jeg at fire andre har kommet i gang med Fixrate, og disse er også veldig fornøyde med både renter og brukervennlighet. Hvis noen er i tvil om de skal bruke Fixrate, må de bare ringe meg så stiller jeg gladelig opp som referanse!

Vi takker Sven Aars-Rynning for en fantastisk inspirerende historie. Vi noterer oss at det er mulig å effektivisere etablerte prosesser og rutiner – uavhengig om det gjelder trappevask eller bankinnskudd – og at hardt arbeid gir resultater. Det er bare å bøye seg i hatten over gutset slike seriegründere har! Og takk for tilliten, den skal vi jobbe hardt for å beholde!

 

Se hvordan Fixrate fungerer